Interesserer du dig for undervisning i bæredygtig udvikling men mangler idéer til indhold og metoder, så læs med her.

Praksis og teori

Igennem vores arbejde i NOAHs UBU gruppe (Uddannelse for Bæredygtig Udvikling) har vi samlet erfaringer, metoder og materialer, som vi lægger ud til fri afbenyttelse her.

Forskningsrapport 

"Jeg vidste ikke, at havearbejde kunne være politisk" (pdf.)
- En undersøgelse af det pædagogiske og didaktiske arbejde med uddannelse for bæredygtig udvikling på højskolelinjen Grøn Guerilla, NOAH - Friends of the Earth Denmark, oktober 2017.

I dette aktionsforskningsprojekt har vi undersøgt og dokumenteret vores undervisningspraksis på højskolelinjen Grøn Guerilla, Jyderup Højskole. Læs resultatet ovenfor og lad dig inspirere.

Eksempler på workshops til fri afbenyttelse

Som en del af undervisningen på højskolelinjen Grøn Guerilla har vi udviklet forskellige workshops, som vi har forfinet gennem årene i samarbejde med linjens elever og med andre elever rundt omkring i landet.

Nogle kan laves på en halv dag, andre har form som temauger, som kan løbe over tre eller flere dage. Fælles for alle er, at de er sammensat af elementer, som du frit kan plukke i, bruge og sammensætte.

Forløbene er alle skåret efter designprincippet fra Popular Education: Realitetscheck - Refleksion - Handling, som bringer eleverne gennem både viden og personlig refleksion om emnet, og som altid slutter af med et handlingsmoment (læs mere om dette i vores rapport  "Jeg vidste ikke, at havearbejde kunne være politisk"). Desuden tydeliggør vi i de enkelte trin, hvordan vi veksler mellem teori/faglig erkendelse og praksis/kropslig erkendelse.

Vi uploader her et udvalg af workshopsene til inspiration for andre. Værsgo at bruge og dele. 

Arbejdsmarked og arbejdsliv (pdf.)

Bier og biodiversitet (pdf.)

Frihandel og vækst (pdf.)

Natursyn (pdf.)

Ressourcer og forbrug (pdf.)