Rejser - om CO2-udledning og global ulighed

Rejser

'Rejser' er ét ud af fire underemner i undervisningsmaterialet 'Vi deler én klode' henvendt til 5.-6. klasse. De andre er 'tøj', 'teknologi' og 'kakao'

Dette underemne sætter fokus på CO2-udledning forbundet med den rejsekultur eleverne og deres familier oftest selv er en del af. Derudover inviterer materialet til en samtale om privilegier med spørgsmål som: "Er det en menneskeret at flyve?" eller "Hvad tænker I, når I hører, at det kun er cirka én ud af ti af verdens befolkning, der har prøvet at flyve?"

Eleverne bliver opfordret til at dele egne rejsedestinationer, hvor flytransport har været indblandet, og udregne klassens samlede antal rejste kilometer i luften - når eleverne og deres familier til Månen? 

Eleverne skal arbejde med

- CO2-udledninger forbundet med rejseaktivitet
- Rettigheder og privilegier

Lektioner

2 lektioner á 45 minutter

Forberedelse / materialer

  • Papir og tegnegrej til hver elev
  • Evt. powerpoint
  • Globus eller verdenskort
  • 4-6 ruller snor / garn
  • Lærertyggegummi (eller andet materiale, der kan bruges til at klistre og let kan fjernes).
  • Lav eventuelt et spørgeskema om elevernes flyvevaner / -oplevelser, som de skal svare på før workshoppen. Du kan evt. lave den her (under 'Opret en ny formular' tryk på 'Tom' - så er du igang). Du kan f.eks. bede eleverne svare på, hvor mange gange eleverne selv, deres forældre, bedsteforældre og evt. oldeforældre har fløjet og hvornår de fløj for første gang. Det viser ofte en meget stor stigning i flyvaner over de sidste 30 år.

Verdensmålene i workshoppen

#9: Industri, innovation og infrastruktur 
Vedvarende investeringer i infrastruktur og innovation er afgørende drivkræfter for økonomisk vækst og udvikling. Da over halvdelen af verdens befolkning bor i byer bliver massetransport og vedvarende energi kun vigtigere, og det samme bliver væksten af nye industrier og informations- og kommunikationsteknologier.

#10: Mindre ulighed
Den globale ulighed er voksende, hvilket blandt andet gør, at nogle mennesker har mulighed for at flyve, som det passer dem, og andre - langt de fleste - må kigge op mod himlen og forestille sig, hvordan det må være. Verdensmål 10 ønsker at gøre kløften mellem disse mennesker mindre, så flere kan få mulighed for at se verden, mens andre holder lidt igen med turene i luften. Ideelt set får vi alle det så rart, lige dér, hvor vi befinder os, så flyveriet bliver markant mindsket og levestandarden forøget for verdens fattigste. 

#13: Klimaindsats
Alle lande i verden kan se de drastiske konsekvenser af klimaforandringer. Udledningen af drivhusgasser fortsætter med at stige, og udledningen er i dag mere end 50 procent højere end niveauet i 1990. Endvidere forårsager den globale opvarmning langvarige ændringer i vores klimasystem, som truer med uoprettelige konsekvenser, hvis vi ikke handler nu.

Beskrivelse af forløbet

Elever tegner deres bedste rejse
Eleverne starter med at tegne den bedste ferie, som de nogensinde har været på.
  1. Tegn din bedste rejse: Eleverne skal starte med at tegne deres livs bedste rejse. De får et stykke papir og tuscher og skal bruge ca. fem minutter på at tegne. De må gerne tegne detaljer, som de kommer til at tænke på. Det er ikke nok bare at skrive navnet på landet / destinationer. Der skal nogle illustrationer på.
     
  2. Fortæl om din bedste rejse: Når alle har tegnet deres bedste rejse, skal de stille sig på en lang linje med deres tegning, du kan evt. lave linjen så de står efter, hvornår på året, de har fødselsdag, eller deres forbogstav i alfabetet. På den måde kommer de måske til at stå ved siden af nogen, de normalt ikke taler så meget med.
    1. Nu skal de fortælle deres sidemakker om deres bedste rejse (ud fra deres tegning).
    2. Efter et par minutter beder du dem finde ligheder ved deres bedste rejser.
    3. Sammen gennemgår I, hvilke ligheder, de har fundet. Ofte er der ligheder som "det var varmt begge steder" eller "vi stod begge to på ski", men ofte er den eneste lighed også, at de begge er fløjet, derhen. Dette kan være en overgang til at tale om flyvekultur.
       
  3. Undersøg flyveture versus andre transportformer: Lav en lille undersøgelse af, hvordan eleverne har prøvet at rejse. Spørg ind til følgende transportmidler fly, bus, vil, tog, skib, færge, vandresko, cykel, og sig, at det er rejsens primære transportmiddel der tæller (f.eks. kan man godt flyve til Skotland for at vandre, derved er både fly og vandring et transportmiddel på turen, hvor imod en kort bustur fra lufthavnen til hotellet ikke tæller med). Brug evt. dette skema til at notere i.
    Transportmidler
     
  4. CO2-udledning på din rejse: Ud fra oversigten 'Udledning af CO2 per person per kilometer' kan I tale om, hvor meget CO2 de forskellige transportmidler udleder. I kan bl.a. regne ud, hvor meget CO2 vi forbrænder på en tur til Italien med hhv. tog og fly. I kan finde tallene her.
    CO2 på rejsen
    Kilde: greenmatch.dk
  5. Er det en menneskeret at flyve? Efter at have talt om, hvor meget CO2 forskellige rejseformer udleder, kan du spørge:
    1. Hvor mange af eleverne fløj i 2017 (Ofte er det næsten alle).
    2. Hvor stor en procentdel af jordens befolkning tror de fløj i 2017 (Ofte gætter de rigtig højt. I virkeligheden var det kun 3%).
    3. Bagefter kan du spørge, hvor mange de tror i det hele taget har prøvet at flyve (Igen vil det nok være ret højt, men det er kun 10-20% af verdens befolkning)
      Procentdel, der har fløjet
      Kilde: ambodenbleiben.de
    4. På baggrund af denne nye viden er det oplagt at tale om, hvorvidt det er en menneskeret at flyve på ferie. I Danmark har vi vænnet os til, at det er billigt og nemt at komme til Gran Canaria eller Mallorca med fly. I næsten alle samfundslag i Danmark er det almindeligt at flyve på ferie - og ofte føler vi det som en rettighed, når vi endelig har ferie. Men burde alle så have lov at flyve? Hvor meget CO2 ville vi udlede, hvis alle jordens 7,8 milliarder beboere fløj bare én lille tur hvert år?
  6. Regn jeres rejselængde ud: Mens nogen sætter deres rejser på kortet med snor og "snot" kan andre f.eks. lege lidt med denne hjemmeside, hvor man kan undersøge, hvor meget CO2 en flyvetur udleder målt på antal kilometer.
     
  7. Har klassen fløjet til månen: Nu kan klassen prøve at regne ud, om de til sammen har været en tur til månen (ca. 400.000 km.) eller hvor mange gange, de hver især eller til sammen har været rundt om jorden (ca. 40.000km).
     
  8. Din CO2-neutrale drømmerejse: Få eleverne til at komme med deres bud på den mindst CO2-udledende drømmerejse. De kan evt. udvikle den i par. Til sidst skal klassen vælge den drømmerejse, som flest vil på.
Fattigdomsturisme
I årtier har det været et privilegium for unge i Vesten at tage på 'dannelsesrejse' på den anden side af jorden. Det er dog kun 10-20% af verdens befolkning, der har prøvet at sidde i en flyvemaskine, men flyrejser er stadig en stor kilde til de høje CO2-udledninger, der sker i verden i dag. Måske er det på tide at finde på nye måder at rejse og danne sig på?